АЛЬТЕРНАТИВНІ ПРАВИЛА ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРІВ: НОВАЦІЇ В РАМКАХ ПАН-ЄВРО-СЕРЕДЗЕМНОМОРСЬКОГО ПАРТНЕРСТВА (С. В. Галько, В. М. Сторожчук)
Актуальнi проблеми експертизи товарiв :: VIII Мiжнародна науково-практична iнтернет-конференцiя " Актуальнi проблеми теорii i практики експертизи товарiв " :: 4.Сучасна митна полiтика Украiни в умовах поглиблення iнтеграцiйних процесiв
Сторінка 1 з 1
АЛЬТЕРНАТИВНІ ПРАВИЛА ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРІВ: НОВАЦІЇ В РАМКАХ ПАН-ЄВРО-СЕРЕДЗЕМНОМОРСЬКОГО ПАРТНЕРСТВА (С. В. Галько, В. М. Сторожчук)
АЛЬТЕРНАТИВНІ ПРАВИЛА ПОХОДЖЕННЯ ТОВАРІВ: НОВАЦІЇ В РАМКАХ ПАН-ЄВРО-СЕРЕДЗЕМНОМОРСЬКОГО ПАРТНЕРСТВА
С. В. Галько,
доцент кафедри товарознавства та митної справи, к.т.н., доцент
Київський національний торговельно-економічний університет,
Україна, м. Київ
В. М. Сторожчук,
начальник управління походження товарів Департаменту митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД, к.е.н.
Державна митна служба України, Україна, м. Київ
доцент кафедри товарознавства та митної справи, к.т.н., доцент
Київський національний торговельно-економічний університет,
Україна, м. Київ
В. М. Сторожчук,
начальник управління походження товарів Департаменту митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД, к.е.н.
Державна митна служба України, Україна, м. Київ
Правила походження товарів важливі в будь-якій торговельній угоді, оскільки вони визначають яким саме товарам надаватимуться преференції. Походження виступає своєрідною «економічною національністю» [1] товарів – об’єктів міжнародної торгівлі.
Затверджені процедури визначення країни походження гарантують, що митні органи можуть перевірити походження товару і водночас надають можливість підприємствам/бізнесу доводити походження своїх товарів. За умови відповідності усім вимогам, товари преференційного походження можуть ввозитися/вивозитися зі сплатою ввізного/вивізного мита за зниженими або за нульовими ставками ввізного мита.
Правила походження визначають вимоги, яким має відповідати продукція, щоб отримати преференційний режим оподаткування, зазвичай це мінімальна переробка в країні, вміст/склад продукції або додана вартість в процесі виробництва продукції.
В рамках пан-євро-середземноморського партнерства Україна з 2019 року в міжнародній торгівлі застосовує положення Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження (Конвенція Пан-Євро-Мед) [2]. Які ж переваги для України ця конвенція надає?
Крім потенційного розширення можливостей преференційного експорту товарів українських виробників на перспективні зовнішні ринки (за нульовою або зниженою ставкою ввізного мита), Україна, застосовуючи єдині правила походження та принцип діагональної кумуляції, має змогу:
- розвивати торговельні зв’язки в регіоні Пан-Євро-Мед (ПЄМ), а це країни ЄС, країни ЄАВТ (Ісландія, Ліхтенштейн, Норвегія, Швейцарія), Албанія, Алжир, Боснія і Герцеговина, Грузія, Єгипет, Ізраїль, Йорданія, Ліван, Косово, Північна Македонія, Марокко, Молдова, Палестина, Сербія, Сирія, Туніс, Туреччина, , Фарерські острови та Чорногорія [3], а також
- долучатися до регіональних та міжнародних ланцюгів доданої вартості.
Таким чином, український виробник закуповуючи сировину або комплектуючі в одній зі сторін-учасниць Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, здійснивши їх достатню обробку чи переробку (при якій застосовується критерій походження), експортує свою продукцію до іншої учасниці Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед без сплати ввізного мита або по заниженій ставці мита з дотриманням принципів застосування преференційного походження.
Водночас, Європейський Союз почав з 2012 року переглядати Регіональну конвенцію Пан-Євро-Мед і намагаючись її оновити, зустрів з боку окремих країн-учасників конвенції неготовність погоджувати такий перегляд і запропонував використовувати перехідні правила до завершення перегляду Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, а саме – Альтернативні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження на двосторонній основі з країнами-учасницями Конвенції.
Основною метою даних альтернативних правил походження товарів є сприяння економічній інтеграції та торгівлі в регіоні Пан-Євро-Мед, а розроблені вони були для того щоб модернізувати та оновити правила походження, що містяться в преференційних торгових угодах ЄС із країнами пан-євро-середземноморського регіону, зробивши їх більш гнучкими та зручними для користування [4].
Передбачається, що запропоновані зміни не мають на меті замінити правила Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, а скоріше застосовуватимуться паралельно з ними, до завершення перегляду Регіональної конвенції ПЄM. Таким чином, коли альтернативні правила наберуть чинності, підприємства для визначення країни походження товарів зможуть обирати чи діючі норми Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, чи перехідні «альтернативні» правила, залежно від того, що для них вигідніше.
Які ж саме новації містять Альтернативні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження у порівнянні з діючою редакцію Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед? Серед них варто виокремити наступні:
- правила походження доповнено термінами «взаємозамінні товари», «максимальний вміст матеріалів, походженням з третіх країн», «групи» та «позиції» Гармонізованої системи опису та кодування товарів;
- встановлено процедуру обмеження застосування принципу кумуляції до окремих товарів у торгівлі між країнами-учасницями Конвенції.
- оновлено перелік товарів, які повністю вироблено в країнах-учасницях Конвенції;
- правило «толерантності» ґрунтується на двох критеріях: по вазі до сільськогосподарських товарів товарних груп 2, 4-24 УКТЗЕД, за винятком рибопродукції товарної групи 16 УКТЗЕД; по вартості до промислових товарів (стаття 5 Додатку);
- передбачено використання тільки двох документів для підтвердження походження, це сертифікат EUR.1 та декларація про походження, замість чотирьох (виключено документи EUR-MED), що спростить процедуру підтвердження походження;
- термін дії документів про походження з чотирьох місяців збільшено до 10 (стаття 23);
- уточнено перелік документів, необхідних для підтвердження походження матеріалів/сировини, які використовуються у виробництві готового товару, зокрема це декларація постачальника та довгострокова декларація постачальника;
- передбачено можливість заміни доказів походження заявою про походження, складеними експортерами, які зареєстровано в електронній базі митних органів відповідно до національного законодавства (пункт 3 статті 17);
- подрібнення партій товарів в країні транзиту у разі якщо товари знаходяться під митним контролем (пункт 3 статті 14);
- декларація про походження може бути складена ретроспективно протягом двох років після експорту;
- спрощено механізм надання статусу уповноваженого експортера (такий статус може бути отримано будь-яким експортером незалежно від кількості партій товарів) (стаття 19);
- обмін зразками відбитків печаток між митними адміністраціями країн-учасниць Конвенції та номерами авторизації уповноважених експортерів (у діючій редакції обмін здійснюється через Єврокомісію).
На кого ж і як саме вплине запровадження цих Альтернативних правил походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження в Україні? Наслідки такого впливу можна виокремити за трьома групами зацікавлених сторін в цих правилах: суб’єкти господарювання (виробники товарів, експортери), митниці Держмитслужби України та загалом держава Україна.
Як можемо спостерігати з рис. 1, для виробників та експортерів наслідком використання цих альтернативних правил стане застосування тарифних преференцій до товарів українського походження, підвищення рівня конкурентоспроможності вітчизняної продукції, що підтримуватиме експорт українських товарів на зовнішні ринки. Прискорені процедура експорту товарів та виконання митних формальностей позитивно впливатимуть на роботу митних органів Україні. А держава, використовуючи ці альтернативні правила, забезпечить зменшення паперового документообігу та як наслідок – адміністративних видатків. Крім того, збільшення товарообігу товарів на умовах вільної торгівлі сприятиме зростанню надходжень податків до бюджету країни.
Рисунок 1 – Наслідки запровадження Альтернативних правил походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження
Таким чином, Альтернативні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження дозволять країнам південного та східного Середземномор’я легше експортувати до ЄС за торговими преференціями, і навпаки. Більш гнучкі правила кумуляції також сприятимуть економічній інтеграції та укріпленню і розвитку інтегрованих ланцюгів поставок у країнах зазначеного регіону.
2. Регіональна конвенція про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження від 14.04.2011. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/984_006-16#Text (дата звернення: 25.03.2021).
3. The pan-Euro-Mediterranean cumulation and the PEM Convention . URL: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/calculation-customs-duties/rules-origin/general-aspects-preferential-origin/arrangements-list/paneuromediterranean-cumulation-pem-convention_en (дата звернення: 25.03.2021).
4. European Commission. Questions and Answers on the rules of origin among Pan-Euro-Mediterranean partners. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_1516 (дата звернення: 25.03.2021).
Затверджені процедури визначення країни походження гарантують, що митні органи можуть перевірити походження товару і водночас надають можливість підприємствам/бізнесу доводити походження своїх товарів. За умови відповідності усім вимогам, товари преференційного походження можуть ввозитися/вивозитися зі сплатою ввізного/вивізного мита за зниженими або за нульовими ставками ввізного мита.
Правила походження визначають вимоги, яким має відповідати продукція, щоб отримати преференційний режим оподаткування, зазвичай це мінімальна переробка в країні, вміст/склад продукції або додана вартість в процесі виробництва продукції.
В рамках пан-євро-середземноморського партнерства Україна з 2019 року в міжнародній торгівлі застосовує положення Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження (Конвенція Пан-Євро-Мед) [2]. Які ж переваги для України ця конвенція надає?
Крім потенційного розширення можливостей преференційного експорту товарів українських виробників на перспективні зовнішні ринки (за нульовою або зниженою ставкою ввізного мита), Україна, застосовуючи єдині правила походження та принцип діагональної кумуляції, має змогу:
- розвивати торговельні зв’язки в регіоні Пан-Євро-Мед (ПЄМ), а це країни ЄС, країни ЄАВТ (Ісландія, Ліхтенштейн, Норвегія, Швейцарія), Албанія, Алжир, Боснія і Герцеговина, Грузія, Єгипет, Ізраїль, Йорданія, Ліван, Косово, Північна Македонія, Марокко, Молдова, Палестина, Сербія, Сирія, Туніс, Туреччина, , Фарерські острови та Чорногорія [3], а також
- долучатися до регіональних та міжнародних ланцюгів доданої вартості.
Таким чином, український виробник закуповуючи сировину або комплектуючі в одній зі сторін-учасниць Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, здійснивши їх достатню обробку чи переробку (при якій застосовується критерій походження), експортує свою продукцію до іншої учасниці Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед без сплати ввізного мита або по заниженій ставці мита з дотриманням принципів застосування преференційного походження.
Водночас, Європейський Союз почав з 2012 року переглядати Регіональну конвенцію Пан-Євро-Мед і намагаючись її оновити, зустрів з боку окремих країн-учасників конвенції неготовність погоджувати такий перегляд і запропонував використовувати перехідні правила до завершення перегляду Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, а саме – Альтернативні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження на двосторонній основі з країнами-учасницями Конвенції.
Основною метою даних альтернативних правил походження товарів є сприяння економічній інтеграції та торгівлі в регіоні Пан-Євро-Мед, а розроблені вони були для того щоб модернізувати та оновити правила походження, що містяться в преференційних торгових угодах ЄС із країнами пан-євро-середземноморського регіону, зробивши їх більш гнучкими та зручними для користування [4].
Передбачається, що запропоновані зміни не мають на меті замінити правила Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, а скоріше застосовуватимуться паралельно з ними, до завершення перегляду Регіональної конвенції ПЄM. Таким чином, коли альтернативні правила наберуть чинності, підприємства для визначення країни походження товарів зможуть обирати чи діючі норми Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед, чи перехідні «альтернативні» правила, залежно від того, що для них вигідніше.
Які ж саме новації містять Альтернативні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження у порівнянні з діючою редакцію Регіональної конвенції Пан-Євро-Мед? Серед них варто виокремити наступні:
- правила походження доповнено термінами «взаємозамінні товари», «максимальний вміст матеріалів, походженням з третіх країн», «групи» та «позиції» Гармонізованої системи опису та кодування товарів;
- встановлено процедуру обмеження застосування принципу кумуляції до окремих товарів у торгівлі між країнами-учасницями Конвенції.
- оновлено перелік товарів, які повністю вироблено в країнах-учасницях Конвенції;
- правило «толерантності» ґрунтується на двох критеріях: по вазі до сільськогосподарських товарів товарних груп 2, 4-24 УКТЗЕД, за винятком рибопродукції товарної групи 16 УКТЗЕД; по вартості до промислових товарів (стаття 5 Додатку);
- передбачено використання тільки двох документів для підтвердження походження, це сертифікат EUR.1 та декларація про походження, замість чотирьох (виключено документи EUR-MED), що спростить процедуру підтвердження походження;
- термін дії документів про походження з чотирьох місяців збільшено до 10 (стаття 23);
- уточнено перелік документів, необхідних для підтвердження походження матеріалів/сировини, які використовуються у виробництві готового товару, зокрема це декларація постачальника та довгострокова декларація постачальника;
- передбачено можливість заміни доказів походження заявою про походження, складеними експортерами, які зареєстровано в електронній базі митних органів відповідно до національного законодавства (пункт 3 статті 17);
- подрібнення партій товарів в країні транзиту у разі якщо товари знаходяться під митним контролем (пункт 3 статті 14);
- декларація про походження може бути складена ретроспективно протягом двох років після експорту;
- спрощено механізм надання статусу уповноваженого експортера (такий статус може бути отримано будь-яким експортером незалежно від кількості партій товарів) (стаття 19);
- обмін зразками відбитків печаток між митними адміністраціями країн-учасниць Конвенції та номерами авторизації уповноважених експортерів (у діючій редакції обмін здійснюється через Єврокомісію).
На кого ж і як саме вплине запровадження цих Альтернативних правил походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження в Україні? Наслідки такого впливу можна виокремити за трьома групами зацікавлених сторін в цих правилах: суб’єкти господарювання (виробники товарів, експортери), митниці Держмитслужби України та загалом держава Україна.
Як можемо спостерігати з рис. 1, для виробників та експортерів наслідком використання цих альтернативних правил стане застосування тарифних преференцій до товарів українського походження, підвищення рівня конкурентоспроможності вітчизняної продукції, що підтримуватиме експорт українських товарів на зовнішні ринки. Прискорені процедура експорту товарів та виконання митних формальностей позитивно впливатимуть на роботу митних органів Україні. А держава, використовуючи ці альтернативні правила, забезпечить зменшення паперового документообігу та як наслідок – адміністративних видатків. Крім того, збільшення товарообігу товарів на умовах вільної торгівлі сприятиме зростанню надходжень податків до бюджету країни.
Рисунок 1 – Наслідки запровадження Альтернативних правил походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження
Таким чином, Альтернативні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження дозволять країнам південного та східного Середземномор’я легше експортувати до ЄС за торговими преференціями, і навпаки. Більш гнучкі правила кумуляції також сприятимуть економічній інтеграції та укріпленню і розвитку інтегрованих ланцюгів поставок у країнах зазначеного регіону.
Список використаних джерел
1. A User’s Handbook to the Rules of Preferential Origin used in trade between the European Community, other European Countries and the countries participating to the Euro-Mediterranean Partnership. URL: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/customs/customs_duties/rules_origin/preferential/handbook_en.pdf (дата звернення: 25.03.2021).2. Регіональна конвенція про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження від 14.04.2011. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/984_006-16#Text (дата звернення: 25.03.2021).
3. The pan-Euro-Mediterranean cumulation and the PEM Convention . URL: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/calculation-customs-duties/rules-origin/general-aspects-preferential-origin/arrangements-list/paneuromediterranean-cumulation-pem-convention_en (дата звернення: 25.03.2021).
4. European Commission. Questions and Answers on the rules of origin among Pan-Euro-Mediterranean partners. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_1516 (дата звернення: 25.03.2021).
Схожі теми
» ОСОБЛИВОСТІ ІМПОРТУ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТВАРИННОГО ПОХОДЖЕННЯ (В. С. Луняєва, О. П. Мельник)
» ВСТАНОВЛЕННЯ ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ЖИРІВ РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО ПОХОДЖЕННЯ СУЧАСНИМИ МЕТОДАМИ (О. І. Гирка, М. П. Бодак)
» ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ТОВАРІВ (М. Ф. Муконіна)
» УДОСКОНАЛЕННЯ АСОРТИМЕНТУ ПРОДОВОЛЬЧИХ ТОВАРІВ (Д. Ю. Середа)
» ТОВАРОЗНАВЧА ЕКСПЕРТИЗА ПАРФУМЕРНИХ ТОВАРІВ (Н. В. Криворучко, С. В. Нікітенко)
» ВСТАНОВЛЕННЯ ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ЖИРІВ РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО ПОХОДЖЕННЯ СУЧАСНИМИ МЕТОДАМИ (О. І. Гирка, М. П. Бодак)
» ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ТОВАРІВ (М. Ф. Муконіна)
» УДОСКОНАЛЕННЯ АСОРТИМЕНТУ ПРОДОВОЛЬЧИХ ТОВАРІВ (Д. Ю. Середа)
» ТОВАРОЗНАВЧА ЕКСПЕРТИЗА ПАРФУМЕРНИХ ТОВАРІВ (Н. В. Криворучко, С. В. Нікітенко)
Актуальнi проблеми експертизи товарiв :: VIII Мiжнародна науково-практична iнтернет-конференцiя " Актуальнi проблеми теорii i практики експертизи товарiв " :: 4.Сучасна митна полiтика Украiни в умовах поглиблення iнтеграцiйних процесiв
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі