НАПРЯМИ РЕФОРМУВАННЯ МИТНОЇ СПРАВИ (Л. Р. Прус)
Актуальнi проблеми експертизи товарiв :: VIII Мiжнародна науково-практична iнтернет-конференцiя " Актуальнi проблеми теорii i практики експертизи товарiв " :: 4.Сучасна митна полiтика Украiни в умовах поглиблення iнтеграцiйних процесiв
Сторінка 1 з 1
НАПРЯМИ РЕФОРМУВАННЯ МИТНОЇ СПРАВИ (Л. Р. Прус)
НАПРЯМИ РЕФОРМУВАННЯ МИТНОЇ СПРАВИ
Л. Р. Прус,
к.е.н., доцент
м. Хмельницький
к.е.н., доцент
м. Хмельницький
Трансформація засад функціонування інститутів державного управління, посилення економічних загроз, потреба в захисті митних інтересів обумовлюють потребу в реформуванні митної справи. Українському суспільству протягом останніх 5 років постійно пропонуються різноманітні проекти удосконалення здійснення митної справи. Зокрема, останніми напрацюваннями у цій сфері є: Стратегія економічної безпеки України на період до 2025 року; Національна економічна стратегія до 2030 року; Концептуальні напрями реформування системи органів, що реалізують державну податкову та митну політику, затверджені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. №1101-р; План заходів з реформування та розвитку системи органів, що реалізують митну політику, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 р. № 569-р.
Також, Україна взяла курс на реформування митної справи та митної політики, підписавши Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, що вимагає імплементації законодавства ЄС задля сприяння міжнародній торгівлі та спрощення митних процедур, виходу на вищий рівень митної безпеки. Поряд з цим, необхідно забезпечити виконання Україною взятих міжнародних зобов’язань відповідно до міжнародних конвенцій, угод; ефективності реалізації функцій та завдань Держмитслужби, передбачені Положенням про Державну митну службу України; вибір ефективної моделі здійснення заходів державної митної політики, що передбачатиме впровадження в їх діяльність кращих світових практик, удосконалення існуючих процедур, налагодження процесів інституціонального оновлення.
Основна проблематика роботи митних органів та напрями удосконалення здійснення державної митної справи є предметом дискусій у суспільстві, зокрема й народних депутатів. Серед останніх досить дієві заходи запропоновано Т. Остріковою [1-3] та Н. Южаніною [4], які оприлюднені зокрема й у соціальних мережах. Зокрема, йдеться про здійснення митними органами контролю за правильністю визначення митної вартості товарів за допомогою відповідно сформованих профілів ризику; врегулювання питань доступу посадових осіб правоохоронних органів у зонах митного контролю; про відповідальність посадових осіб митних органів митників за прийняття неправомірних рішень щодо призупинення або відмови в митному оформленні, за шкоду, завдану суб’єктам ЗЕД; удосконалення механізму організації міжнародної взаємодії з митних питань шляхом запровадження інституту митних аташе; формуванні стимулів для проходження служби в митних органах. Також наголошується необхідність здійснення контролю реалізації вже прийнятих нормативно-правових актів з митних питань, таких як АЕО, Спільну транзитну систему, вдосконалення механізмів захисту прав інтелектуальної власності, налагодження реального інформаційного обміну між митницею, прикордонниками та поліцією щодо транспортних засобів у режимах транзиту або тимчасового ввезення.
Пропонуємо наступну систему напрямів реформування митної справи:
1) ПОБУДОВА ТА РЕАЛІЗАЦІЯ МОДЕЛІ СТРАТЕГІЧНОГО ТА ОПЕРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ДМСУ ВІДПОВІДНО ДО ВЗЯТИХ УКРАЇНОЮ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ У ЦІЙ СФЕРІ ТА ІІ РОЛІ В СИСТЕМІ ОРГАНІВ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ: формування стратегії розвитку ДМСУ, відповідної концепції та програми розвитку, відповідно до цього встановлення ключових показників виконання/досягнення;
2) АКЦЕНТ НА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ СУСПІЛЬСТВА/СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДМСУ/ПЕРСОНАЛУ ДМСУ, ЗАХИСТ МИТНИХ ІНТЕРЕСІВ УКРАЇНИ, А ТАКОЖ СТВОРЕННІ СПРИЯТЛИВИХ УМОВ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: знаходження балансу між безпекою міжнародних ланцюгів постачання та спрощення митних формальностей; введення контролю за кінцевим використанням імпорту, активна боротьба з порушеннями митних правил та превентивна робота, посилення контролю за переміщенням товарів у поштових відправленнях, вдосконалення митного регулювання; а також вдосконалення митного контролю після випуску товарів;
3) ВІДНОВЛЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ З ОПЕРАТИВНО-РОЗШУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПРАВА ЗАКОНОДАВЧОЇ ІНІЦІАТИВИ У ДМСУ;
4) АКТИВІЗАЦІЯ МІЖНАРОДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДМСУ;
5) ЦИФРОВІЗАЦІЯ ТА ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ МИТНИХ ПРОЦЕДУР ТА МИТНИХ ФОРМАЛЬНОСТЕЙ.
Для забезпечення основних напрямів потрібно вдосконалення наступних допоміжних напрямів:
розбудова митної інфраструктури;
формування/мотивація/оцінка кадрового потенціалу і антикорупційна діяльність;
формування податкової культури громадян та суб’єктів ЗЕД та репутації/іміджу ДМСУ.
Результатом реформування митної справи має стати підвищення суспільної довіри до митних органів, збільшення рівня податкової культури, а також запровадження повнофункціональних електронних сервісів, запровадження нових механізмів та інструментів здійснення державної митної справи та забезпечення ефективної протидії корупції, митним правопорушенням.
Також, Україна взяла курс на реформування митної справи та митної політики, підписавши Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, що вимагає імплементації законодавства ЄС задля сприяння міжнародній торгівлі та спрощення митних процедур, виходу на вищий рівень митної безпеки. Поряд з цим, необхідно забезпечити виконання Україною взятих міжнародних зобов’язань відповідно до міжнародних конвенцій, угод; ефективності реалізації функцій та завдань Держмитслужби, передбачені Положенням про Державну митну службу України; вибір ефективної моделі здійснення заходів державної митної політики, що передбачатиме впровадження в їх діяльність кращих світових практик, удосконалення існуючих процедур, налагодження процесів інституціонального оновлення.
Основна проблематика роботи митних органів та напрями удосконалення здійснення державної митної справи є предметом дискусій у суспільстві, зокрема й народних депутатів. Серед останніх досить дієві заходи запропоновано Т. Остріковою [1-3] та Н. Южаніною [4], які оприлюднені зокрема й у соціальних мережах. Зокрема, йдеться про здійснення митними органами контролю за правильністю визначення митної вартості товарів за допомогою відповідно сформованих профілів ризику; врегулювання питань доступу посадових осіб правоохоронних органів у зонах митного контролю; про відповідальність посадових осіб митних органів митників за прийняття неправомірних рішень щодо призупинення або відмови в митному оформленні, за шкоду, завдану суб’єктам ЗЕД; удосконалення механізму організації міжнародної взаємодії з митних питань шляхом запровадження інституту митних аташе; формуванні стимулів для проходження служби в митних органах. Також наголошується необхідність здійснення контролю реалізації вже прийнятих нормативно-правових актів з митних питань, таких як АЕО, Спільну транзитну систему, вдосконалення механізмів захисту прав інтелектуальної власності, налагодження реального інформаційного обміну між митницею, прикордонниками та поліцією щодо транспортних засобів у режимах транзиту або тимчасового ввезення.
Пропонуємо наступну систему напрямів реформування митної справи:
1) ПОБУДОВА ТА РЕАЛІЗАЦІЯ МОДЕЛІ СТРАТЕГІЧНОГО ТА ОПЕРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ДМСУ ВІДПОВІДНО ДО ВЗЯТИХ УКРАЇНОЮ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ У ЦІЙ СФЕРІ ТА ІІ РОЛІ В СИСТЕМІ ОРГАНІВ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ: формування стратегії розвитку ДМСУ, відповідної концепції та програми розвитку, відповідно до цього встановлення ключових показників виконання/досягнення;
2) АКЦЕНТ НА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ СУСПІЛЬСТВА/СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДМСУ/ПЕРСОНАЛУ ДМСУ, ЗАХИСТ МИТНИХ ІНТЕРЕСІВ УКРАЇНИ, А ТАКОЖ СТВОРЕННІ СПРИЯТЛИВИХ УМОВ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: знаходження балансу між безпекою міжнародних ланцюгів постачання та спрощення митних формальностей; введення контролю за кінцевим використанням імпорту, активна боротьба з порушеннями митних правил та превентивна робота, посилення контролю за переміщенням товарів у поштових відправленнях, вдосконалення митного регулювання; а також вдосконалення митного контролю після випуску товарів;
3) ВІДНОВЛЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ З ОПЕРАТИВНО-РОЗШУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПРАВА ЗАКОНОДАВЧОЇ ІНІЦІАТИВИ У ДМСУ;
4) АКТИВІЗАЦІЯ МІЖНАРОДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДМСУ;
5) ЦИФРОВІЗАЦІЯ ТА ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ МИТНИХ ПРОЦЕДУР ТА МИТНИХ ФОРМАЛЬНОСТЕЙ.
Для забезпечення основних напрямів потрібно вдосконалення наступних допоміжних напрямів:
розбудова митної інфраструктури;
формування/мотивація/оцінка кадрового потенціалу і антикорупційна діяльність;
формування податкової культури громадян та суб’єктів ЗЕД та репутації/іміджу ДМСУ.
Результатом реформування митної справи має стати підвищення суспільної довіри до митних органів, збільшення рівня податкової культури, а також запровадження повнофункціональних електронних сервісів, запровадження нових механізмів та інструментів здійснення державної митної справи та забезпечення ефективної протидії корупції, митним правопорушенням.
Список використаних джерел
1. Острікова Т. Двобій з митними проблемами: чи можна перемогти? Економічна правда. 01.08.2019 https://www.epravda.com.ua/columns/2019/08/1/650203.
2. Острікова Т. Двобій з митними проблемами: чотири нищівні удари. Економічна правда. 09.08.2019 https://www.epravda.com.ua/columns/2019/08/9/650376.
3. Острікова Т. Двобій з митними проблемами: що робити у міжнародному напрямі. Економічна правда. 22.08.2019 https://www.epravda.com.ua/columns/2019/08/22/650815/.
4. Южаніна Н. Що Верховна Рада збирається реформувати в українській митниці? Букви. https://bykvu.com/ua/mysli/shcho-verkhovna-rada-zbyraietsia-reformuvaty-v-ukrainskii-mytnytsi/.
2. Острікова Т. Двобій з митними проблемами: чотири нищівні удари. Економічна правда. 09.08.2019 https://www.epravda.com.ua/columns/2019/08/9/650376.
3. Острікова Т. Двобій з митними проблемами: що робити у міжнародному напрямі. Економічна правда. 22.08.2019 https://www.epravda.com.ua/columns/2019/08/22/650815/.
4. Южаніна Н. Що Верховна Рада збирається реформувати в українській митниці? Букви. https://bykvu.com/ua/mysli/shcho-verkhovna-rada-zbyraietsia-reformuvaty-v-ukrainskii-mytnytsi/.
Актуальнi проблеми експертизи товарiв :: VIII Мiжнародна науково-практична iнтернет-конференцiя " Актуальнi проблеми теорii i практики експертизи товарiв " :: 4.Сучасна митна полiтика Украiни в умовах поглиблення iнтеграцiйних процесiв
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі